2013. március 04. hétfő, 12:58

Szakmai konferencia a Kerettanterv tükrében

A Magyar Sporttudományi Társaság, a Semmelweis Egyetem Sporttudományi Kar és a MET kezdeményezésére Budapesten megtartott szakmai konferencián a NAT-nak megfelelő sportműveltség keretein belül a testnevelés és sport műveltségtartalmáról tanácskoztak a meghívottak, két témában:
  1. A közoktatási folyamat kimeneti szakaszában meg kell, hogy jelenjen az élettan és anatómia oktatása, egyrészt, mint a tudatosság elvének kiemelten fontos részei, másrészt megteremtve a szükséges alapot a közép és emelt szintű érettségi vizsga teljesítéséhez.
  2. A tanulók aggasztó pszicho-fizikai állapotának javítására kiemelkedően alkalmas küzdősportok beemelése a kerettantervbe és ezen keresztül a helyi tantervekbe való beépítése.

A Neumann János SzKI testnevelésében már két és fél évtizede jelen van mindkét momentum, mint mindennapi rutin, így sikerekkel alátámasztott és már több fórumon bemutatott valamint szakmai folyóiratokban publikált tapasztalatainkat fejthettük ki e rangos rendezvényen.

A konferencia fővédnökei:
Dr. Hoffmann Rózsa, oktatásért felelős államtitkár
Dr. Simicskó István, sportért felelős államtitkár

MOB érdemes MET elnöke Dr Ormai László a tanácskozás házigazdája és levezetője.

Dr Leyrer Richárd a MOB alelnöke
"Időszerű és elengedhetetlen volt a küzdősportok markáns megjelenése a kerettantervben. Rövid időn belül várható a már rég esedékes alapsportokba való besorolásuk. A kerettantervben, a 9-10. évfolyamon 30 óra, 11-12. évfolyamon 20 órai órakeret van kijelölve. Ezt feltétlenül figyelembe kell venni a helyi tantervek kialakításánál."

Dr. Petrekanits Máté a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar

Terhelés Élettani Laboratórium, vezető
"A mindennapos testnevelés túlmutat a testnevelés órákon. A testnevelés órák keretében a sportokat nem öncélúan kell oktatni, hanem azok élettani hatását eszközként kell használni. A legfőbb cél az életminőség megőrzése. Ehhez elsősorban a sportpedagógusok magas szintű felkészültsége fontos ezen a téren, lévén tevékenységük egyenes kihatással van tanítványaik szervezetének fejlődésére."


Dr. Lénárt Ágota, PhD, Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar

Pszichológiai Tanszék, tanszékvezető

"A sportolás abbahagyása és a testnevelés órák alóli indokolatlan felmentés sokszor a pedagógus felelőssége is. A gyermekek külső és belső sportmotivációját jelentős részben befolyásolja a testnevelő tanár által megtervezett követelmény és terhelés. Figyelembe kell venni egy osztályon belül jelen lévő eltérő érési folyamatokat és alkalmazni a differenciált terhelést, sportmozgások oktatását és értékelést.
A küzdősportok és az élettani folyamatok valamint az anatómiai ismeretek oktatása a tanórákon rendkívül fontosak a diákok motiválása szempontjából. Mint értékek kiemelhetők a kritikus és kreatív hozzáállás, ösztönös helyzetmegoldó technikák megerősítése, gyors helyzetfelismerés és reagálási képesség, kockázat vállalás és bátorság."

Kozma Erzsébet, Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar

Továbbképző Intézet, szakmai vezető
"A karate integrálása az iskolai testnevelésben kerettanterv kidolgozója: A küzdősportok és harcművészetek nevelő hatása a gyermekekre című előadásában részletesen kitért az iskolák ilyen irányú újonnan megnyílt nagy lehetőségeire."

Orbán Sándor, a Neumann János SZKI testnevelő tanára, ”Az anatómia és élettan, mint tudatosság elvének részei a testnevelésben” című Jó Gyakorlat kidolgozója
Európai tantervek tendenciája a küzdőjátékok és küzdősportok beépítése a mindennapi testnevelésbe. Példaként megnevezhetjük azt, hogy a karate a tavaly tanévtől bekerült a német tartományi tantervekbe. A tudatosság elve viszont már rég elengedhetetlen része a minőségi sportnak, a tehetség felismerési és tehetség gondozási folyamat modern szemléletének.
Külön öröm számunkra, hogy iskolánk fennállásának huszonötödik évfordulóján került beemelésre a kerettantervbe a nálunk két és fél évtizede bevezetett és mindennapi rutinná vált anatómia és élettan oktatása, valamint a küzdősport, mint a személyiség és egészség fejlesztésére kiemelten alkalmas oktatási anyag. Azok a pozitív tapasztalatok, amelyekre szert tettünk az élettan és anatómia oktatásában a testnevelés órák keretein belül, valamint az iskolai küzdősport pozitív nevelés és élettani hatása terén, megjelennek összefoglalva iskolánk "Jó Gyakorlatában".
A konferencia végén, prof. Dr. Radák Zsolt, a Testnevelési és Sporttudományi Kar dékánja és Dr. Barna Tibor, a TF Küzdősportok Tanszék tanszékvezetője kiemelték, hogy a Testnevelési Egyetem testnevelő tanári képzésének szerves részei az anatómia és élettan tantárgyak, a küzdősportok oktatása és azok oktatásának módszertana, így az itt végzett tanárok felkészültsége megfelelő a kerettantervben kitűzött ez irányú célok maradéktalan megvalósítására.
 

* * * * * * * * * * * * * *

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
<<  Április 2024  >>
 H  K  Sz  Cs  P  Sz  V 
  1  2  3  4  5  6  7
  8  91011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Dokumentumok

Galéria

Képek